Image result for wire cut

فرایند وایرکات(wire cut)

ماشینکاری وایرکات، فرآیند براده‌ برداری است که در آن از یک منبع با انرژی ترموالکتریکی به‌منظور براده‌برداری استفاده می‌شود. فرآیند برشکاری به‌وسیله جرقه‌های متناوب و کنترل شده‌ای است که بین الکترود یعنی سیم و قطعه کار زده می‌شود. الکترود سیم نازکی است که از قرقره باز شده و از درون قطعه کار عبور کرده و از سمت دیگر توسط مکانیزم مربوطه خارج می‌شود. بین سیم و قطعه کار فاصله کوچکی به نام گپ وجود دارد که در حین انجام ماشینکاری مایع دی‌الکتریک آن را دربر می‌گیرد و در ولتاژ مناسب تخلیه الکتریکی بین سیم و قطعه کار اتفاق می‌افتد یعنی قطعه کار بار منفی والکترود بار مثبت میگیرد واز نزدیک شدن این دو به هم وایجاد جرقه ،قطعه کار خورده شده و ماشینکاری میشودو مایع دی‌الکتریک آنها را از محل شستشو می‌دهد و فرآیند براده‌برداری انجام می‌گیرد.( دی‌الکتریک موجب ایجاد تخلیه الکتریکی بین الکترود و قطعه کار می‌گردد.)کنترل دقیق دما صورت می گیرد ومسیر چندبار طی می شود هربار قدرت الکتریکی جرقه ها کاهش می یابد تا پرداخت سطح افزایش یابد.

ماشینکاری وایرکات با ماشینکاری تخلیه الکتریکی متفاوت است، زیرا در این فرآیند یک سیم نازک با قطر (۳/۰-۰۵/ میلیمتر ۰۰۱۲/۰-۰۰۲/۰ ا ینچ) نقش الکترود را ایفا می‌کند. همانطور که در شکل نشان داده شده است، سیستم از قرقره باز می‌شود و به درون قطعه کار تغذیه می‌شود و توسط قرقره ثانویه دریافت می‌شود. یک منبع تغذیه مستقیم، با فرکانس بالا نیز وظیفه تـولید پـالسهـای فـرکـانس بـالا بین سیم و قطعه کار را بر عهده دارد. فضای بین قطعه کار و سیم (گپ) توسط آب دی‌یونیزه پر می‌شود، که این آب نقش دی‌الکتریک را در فرآیند دارد

آب دی‌یونیزه به ۴ دلیل در این فرآیند استفاده می‌شود: ویسکوزیته پائین،ایجاد بهترین حالت قوس بین سیم وقطعه کار، خاصیت خنک‌کاری بالا، نرخ بالای براده‌برداری و نداشتن خطرات آتش‌سوزی.

این ماشین ها نیاز به برنامه نویسی دارند و CNC هستند.به طوری که شکل هندسی مورد نظر ازطریق فایل اتوکد به ماشین داده می شود و دستگاه برنامه را به صورت خط، قوس، منحنی و… روی قطعه کار اجرا می کند.

اگرچه فرآیند وایرکات یک فرآیند براده‌برداری کند است، اما این قابلیت را داراست که کارهایی که نیاز به تعداد زیادی اپراتور ماهر دارند را بدون اینکه بخواهند هزینه چندین اپراتور را بپردازند انجام دهد. توانایی این ماشین برای انجام کار بدون نظارت پیوسته نیز بر قابلیت و کارایی آن افزوده است.